Transparantie in de voedselketen

13 juni 2019
Innovatie Software Technology

Over transparantie en traceerbaarheid in de voedselketen wordt veel gesproken: vanuit de noodzaak, (sociale) wenselijkheid en vanuit de kans die het biedt voor ondernemers om onderscheidend te zijn.

Blockchain
Voor de consument wordt het steeds belangrijker om de herkomst en daarmee de authenticiteit van voedsel te kennen. De consument wil weten waar het product vandaan komt, hoe het is geteeld (duurzaam, biologisch), hoe het is vervoerd en hoelang het al in het schap ligt. Daarnaast wil de consument ook kunnen vertrouwen op deze gegevens: die moeten overeenkomen met de werkelijkheid. Hierbij draait het dus om transparantie in de keten en de authenticiteit van het product.

Onderzoek
Uit onderzoek blijkt dat bedrijven in de gehele keten veel data hebben die niet of nauwelijks onderling worden uitgewisseld. Specifiek gaat het daarbij om data over teeltwijze, herkomst, verwerking, transport en om data rond de verkoop bij de retailer aan de consument. Het blijkt niet vanzelfsprekend (wettelijk verplichte) data uit te wisselen van en naar bijvoorbeeld retailers en consument.

Oplossing
Door de herkomst en het verhaal achter het product betrouwbaar en transparant aan te bieden, ontstaat er een (data)vraag in de keten vanuit de producent naar de retail/consument, maar ook van retail/consument naar de producent. Met hieromheen de wettelijk verplichtingen rond voedselproductie en de keten. De vraag is: hoe kan dit inzichtelijk gemaakt worden? Bijvoorbeeld door alle data in de keten traceerbaar op te slaan en ergens beschikbaar te maken.

Resultaat
Hiervoor is door Estrategy de ‘Foodtrack’ app ontwikkeld. Een applicatie die het mogelijk maakt alle data in de keten traceerbaar op te slaan en beschikbaar te maken. De app maakt gebruik van een decentrale verzameling van gegevens die in de keten onderling gekoppeld zijn, continu aangevuld kunnen worden en altijd (online) beschikbaar zijn. Er bestaat in Nederland op dit moment nog geen integraal blockchainsysteem met hierin expliciet aandacht voor transparantie in de integrale voedselketen. En ook geen online of social media tool waarbij inzicht wordt gegeven in deze data, zowel voor onderling gebruik in de keten (B2B) als voor consumenten (C2B en B2C). Estrategy gaat samen met ketenpartners een haalbaarheidsproject uitvoeren rond het thema ‘traceerbaarheid in de voedselketen: data in en data uit de blockchain’.

Het doel van dit haalbaarheidsproject is het ontwikkelen van een proof of concept van een blockchainsysteem met hierin relevante transparante data van producent tot consument en vice versa voor drie producten in de voedselketen.

Op zoek naar een blockchain oplossing voor voedselveiligheid en deze in een transparant grootboek kunnen inzien? Kijk op foodtrack.software

Categorieën

Contact

Heb je een leuke opdracht voor ons of interesse in een van onze diensten? Of heb je een concept wat je met ons wilt bespreken? De koffie staat klaar!

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Blijf op de hoogte van nieuwtjes op het gebied van internet, e-commerce, software en onze vacatures. Niets missen?
Schrijf dan snel in!

Afmelden kan op elk gewenst moment.
Heb je een leuk project voor ons?