Overweeg je om jouw organisatie gedeeltelijk of geheel te automatiseren en loop je met een standaard software pakket tegen allerlei beperkingen aan? Maatwerksoftware biedt een passende oplossing voor jouw organisatie. Het uitgangspunt van Estrategy is “gebruik standaard software wanneer het kan, en benut de mogelijkheden van software op maat wanneer jouw processen dat vereisen en deze écht niet functioneren met standaard sofware”. In deze blog geeft Estrategy een kijkje in de keuken van bijna 20 jaar maatwerk software ontwikkeling voor grote, middelgrote en kleine organisaties door geheel Nederland.
Voordeel 1 – 100% fit
Het grote voordeel van software op maat is dat de software applicatie voor 100% overeenkomt met de eisen en wensen van de opdrachtgever. Deze klantspecifieke specs zijn veelal gericht op het soort data, “wat wordt geregistreerd”, op de workflow en de userinterface “hoe ziet het er uit”. In maatwerk software ontwikkeling zijn er geen missing pieces, de software wordt namelijk geschreven conform jouw wensen. Dat is wat Estrategy verstaat onder “de klant staat centraal”.
Voordeel 2 – software integratie
Wanneer de keuze wordt gemaakt voor software maatwerk dan opent dat tegelijkertijd ook de mogelijkheden voor software integratie met andere standaard software. Er is op dat moment namelijk een kennispartner aan tafel met kennis van zaken op het gebied van software automatisering. Een dergelijke samenwerking geeft een organisatie mogelijkheden voor een digitale versnelling met alle economische voordelen van dien.
Voordeel 3 – schaalbaar
Je hebt een goed beeld waar de nieuwe software aan moet voldoen, voor vandaag, voor morgen en misschien ook nog wel voor de eerste periode daarna. Hoe verder in de tijd, hoe lastiger het is om in te schatten waar de organisatie, de gebruikers, of de klanten op dat moment behoefte aan hebben. Het is dan een geruststellende gedachte dat de maatwerksoftware in de tijd schaalbaar is en in de tijd kan worden doorontwikkeld met nieuwe functionaliteit die dat moment vereist of gewenst is. Of dat de User Interface of workflow wordt geupdate naar de nieuwste ontwikkelingen.
Voordeel 4 – softwarepartner
Goed organiseren bestaat uit het optimaal benutten van de samenwerking tussen specialisten. Estrategy is een softwarebedrijf gespecialiseerd in het creeeren van meerwaarde voor haar opdrachtgevers. Als strategisch partner denken wij mee, doen voorstellen en hebben het klantbelang altijd scherp voor ogen. Samen optrekken, iedere keer een nieuwe digitale stap zetten, kleine en grote successen creëren, dat is waar wij bij Estrategy blij van worden.
Voordeel 5 – digitalisering
Er zijn weinig mensen die nog overtuigd moeten worden van de nut, noodzaak of kansen van digitalisering. De voordelen van digitalisering worden echter niet altijd optimaal benut, of blijven in praktijk achter als gevolg van onvoldoende aansluiting bij de bedrijfsprocessen. Bij maatwerksoftware wordt de huidige of de gewenste manier van werken centraal gesteld en wordt op basis daarvan de digitalisering vormgegeven.
Voordeel 6 – ketenintegratie
Organisaties onderling zijn met elkaar verboden in klant-leverancier relaties, met stakeholders of door middel van andere belangenorganisaties. Deze ketenrelaties worden middels digitalisering verder op elkaar afgestemd en geïntegreerd. Het voordeel van dergelijke maatwerk integraties is dat onnodige en dubbele handelingen worden geautomatiseerd en foutkansen worden gereduceerd. Bovendien wordt de relatie tussen de organisaties verder versterkt.
Voordeel 7- fasering
Het voordeel van software op maat is dat het de mogelijkheid biedt om de automatisering gefaseerd uit te rollen. Gebruikers worden niet geconfronteerd met overbodige functionaliteit maar juist meegenomen in de uitrol. Het voorkomt een te grote afstand tussen de gebruikers en het software ontwikkelteam én biedt ruimte voor het toepassen van functionaliteit waar écht behoefte aan is. Het gefaseerd toevoegen van nieuwe functionaliteit is daarmee een logische verrijking voor de software applicatie.
Voordeel 8 – investering
Een veelgestelde vraag is “wat kost maatwerk software?” Logisch want je wilt graag weten welk budget je hiervoor moet reserveren. De kosten van software op maat zijn bijzonder afhankelijk van de eisen en wensenlijst van de opdrachtgever. En ook hoe goed die bij de opdrachtgever al in beeld zijn gebracht. In een adviesgesprek nemen wij de tijd om deze door te spreken en kijken we naar de verschillende technische oplossingsrichtingen. We maken op basis daarvan een passende begroting. Wij ontwikkelen graag nieuwe software applicaties waar gebruikers enthousiast van worden, waarmee inefficiency wordt voorkomen of de omzet wordt vergroot, kortom projecten die zichzelf terugverdienen.
Voordeel 9 – total cost of ownership (TCO)
Bij het aanschaffen van standaard software of het ontwikkelen van maatwerksoftware is het belangrijk om goed te kijken naar het volledige kostenplaatje, de zogenaamde ‘Total Cost of Ownership’ (TCO). Software op maat heeft bijvoorbeeld als voordeel dat er geen kosten per (extra) gebruiker(s) licenties in rekening worden gebracht. Dergelijke verborgen kosten worden vaak ‘vergeten’ mee te nemen bij de aanschaf van standaard software. Deze licentiekosten zijn in geval van standaard software vaak maandelijks terugkerende kosten. Het breakeven punt van “eigen” software ligt daardoor al snel vele malen lager. En dan spreken we nog niet eens over de kosten wanneer je met standaard software nét niet alle gewenste functionaliteit tot je beschikking hebt. Of wanneer je je gewenste bedrijfsproces aan de standaard software moet aanpassen? Als je dit allemaal in beschouwing neemt, is maatwerksoftware juist zeer kosteneffectief. Zeker als je digitaliseert volgens gestandaardiseerd maatwerk door bijvoorbeeld gebruik te maken van een goed software framework.
Voordeel 10 – support
Het is belangrijk om vooraf na te denken op welke manier de support geregeld wordt nadat de software is opgeleverd en de organisatie er ook dagelijks mee werkt. Of het nu gaat om grote, middelgrote en of kleinere organisaties, voor alle klanten van Estrategy geldt dat onder kantooruren altijd een beroep kan worden gedaan op onze helpdesk support. Wij vinden het namelijk belangrijk dat snel wordt geschakeld en onze klant of haar gebruikers snel op weg geholpen worden mocht er onverhoopt een probleem voor doen of iets niet helemaal duidelijk is. Standaard goed geregeld dus. Mocht er om welke reden dan ook behoefte zijn aan extra support, voor de beheerder, voor de eigen gebruikers, of juist voor de klanten van onze opdrachtgever, laat het ons even weten. Daar komen we vast samen uit.
Voordeel 11 – continuïteit
De install base van projecten die in de loop der jaren door Estrategy zijn opgeleverd ligt rond de 300 projecten. Van kleine web app tot middelgrote en grotere software systemen. Wat in 20 jaar maatwerk software ontwikkeling bij Estrategy opvalt is dat softwaremigraties vrijwel niet nodig zijn geweest. Dit betekent niet alleen dat de software stabiel is en door de gebruikers als prettig wordt ervaren maar ook dat de investeringen over een lange periode kan worden uitgesmeerd. Goed om rekening mee te houden bij de keuze voor software op maat en bij het maken van een keuze voor de juiste softwarepartner.
Slot – software op maat ontwikkelen
Maatwerksoftware biedt een groot aantal voordelen voor organisaties met een eigen visie op digitalisering, voor die organisaties die grip willen hebben op de wijze waarop automatisering wordt ingericht en de manier waarop online en offline met elkaar wordt verbonden. De techniek biedt de mogelijkheden, organisaties zullen deze echter zelf moeten zien te benutten. Het software team van Estrategy denkt hierin graag met jou mee om de kansen van digitalisering ten volle te benutten.